W dniach 17-24 kwietnia trwa ogólnopolska akcja „Tydzień dla serca”. Ma ona na celu zwrócenie uwagi na zagrożenia, jakie niosą choroby serca i układu krążenia. A dane są zastraszające – w Polsce stanowią one blisko połowę wszystkich zgonów.

 

„Miażdżyca i jej powikłania – zawał serca, czy udar –
to najczęstsza przyczyna śmierci w krajach cywilizowanych.
Zatem jest to choroba, na którą sami mamy największy wpływ”

– dr Joanna Brzeska – Rogowska

 

 

Dane z Raportu Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego „Sytuacja zdrowotna ludności Polski” –  są alarmujące. Wynika z nich, że w 2006 r. na choroby układu krążenia zmarło ponad 168 tys. osób, a w tym prawie co piąty zgon z powodu schorzeń serca dotyczył osób poniżej 64-tego roku życia! Według danych Światowej Organizacji Zdrowia, każdego roku w Europie na choroby serca umiera ponad 4 miliony osób na całym świecie. Warto dodać, że aż 2 miliony spośród tych osób to mieszkańcy Unii Europejskiej.

 

Polska od lat pozostaje w niechlubnej czołówce krajów pod względem zachorowalności na choroby sercowo - naczyniowe, ale podobne problemy obserwuje się w większości krajów uprzemysłowionych. Wyjątkiem są kraje, w których podstawę diety stanowią ryby lub powszechnie stosuje się tzw. „dietę śródziemnomorską”. Każdy z nas może mieć niemal 50% pewności, że przyczyną zgonu będą choroby układu krążenia, które od lat są najczęstszą przyczyną śmierci Polaków. Współczynniki umieralności z powodu chorób serca w Polsce są dużo niższe dla kobiet niż dla mężczyzn. W roku 2006 współczynnik umieralności dla mężczyzn wyniósł w Polsce 480,24 na 100 tys., podczas gdy w UE kształtował się on na poziomie znacznie niższym aż o 32% i wynosił 325,89/100. Z badań przeprowadzonych w latach 70-tych wynika, że najkorzystniej pod tym względem wypadają także Eskimosi i Holendrzy.

 

Główne przyczyny tych schorzeń to przede wszystkim:

- palenie papierosów,

- nadużywanie alkoholu,

- nieodpowiednie odżywianie,

- brak ruchu, a co za tym idzie otyłość oraz narastający stres.

 

Chcąc uniknąć problemów z sercem należy ograniczyć, a najlepiej wyeliminować z naszego menu potrawy tłuste, zastępując je warzywami, owocami  i tłuszczami roślinnymi. Należy rzucić palenie - jeden papieros skraca życie o 8 minut, ograniczyć spożywanie alkoholu, wprowadzić do rozkładu dnia ruch i aktywność fizyczną. Dla serca wskazane są ćwiczenia systematyczne, wykonywane w równym tempie, takie jak na przykład pływanie, bieganie czy jazda na rowerze.

 

W celach profilaktycznych należy:

- co najmniej 2 razy w miesiącu zrobić sobie pomiar ciśnienia tętniczego (optymalny wskaźnik to 120/80, dopuszczalny to 139/89); 
- raz w roku wykonać lipidogram, czyli pomiar cholesterolu w organizmie (dopuszczalna norma to 200 mg/dl), stężęnia trojglicerydów (mniej niż 180 mg/dl) i pomiar cukru (na czczo 60-100 mg%); 
- raz na 2 lata wykonać elektrokardiogram (EKG);
 

 

Wskaźnik zachorowania na choroby serca i układu krążenia wzrasta  u mężczyzn po 45. roku życia, a u kobiet po 55. roku życia.
PAMIĘTAJ! WIOSNA TO NAJLEPSZY CZAS, BY ZMIENIĆ SWOJE NAWYKI I PRZYZWYCZAJENIA ŻYCIOWE I WPROWADZIĆ DO CODZIENNEGO RYTMU ZDROWE JEDZENIE I AKTYWNOŚĆ FIZYCZNĄ.

 

 

Dlaczego wykonywanie badań profilaktycznych jest takie ważne?
17-24 kwietnia to tydzień dla serca!
18 kwietnia 2017

Poniedziałek - piątek

8:00 - 18:00

 

NASZE USŁUGI

 

ul. Stara Kłodnicka 43

40-703 Katowice (woj.śląskie)

 

Zadzwoń do nas:

+48 (32) 7818704

+48 667937572

 

Napisz do nas:

markmed@inetia.pl

 

Pediatria i Neonatologia

Podstawowa Opieka Zdrowotna

Kardiologia

Diabetologia

Geriatria

Medycyna podróży

Medycyna pracy

Medycyna szkolna

Gabinet zabiegowy, pracownia USG

MENU

O nas

Strona główna

Kadra

Usługi

Aktualności

GODZINY OTWARCIA

KONTAKT

Reumatologia